ArabicEnglishPersian

تاریخچه کیک

۲۲ مهر ۱۴۰۱

تاریخچه کیک چیست؟ تو این نوشته علاوه بر تاریخچه کیک و تاریخچه کیک تولد به موارد زیر هم میپردازیم:

  • تاریخچه کیک تولد
  • اولین کیک جهان
  • اولین کیک تولد دنیا
  • مخترع کیک
  • تاریخچه کیک در ایران

وقتی به تاریخچه کیک نگاه کنیم میبینیم که اولین کیک جهان به روش مدرن در سال ۱۷۲۷ میلادی توی یک کتاب آشپزی دستور کیکی بوده که تنها از تخم مرغ برای پف دادن به کیک استفاده شده.

پختن نون قبل از پختن کیک وجود داشته اما برای پختن نون از مخمر استفاده میشده. تو اون زمان این نکته رو کشف کردن که اگر تخم مرغ رو به مقدار زیاد توی کیک استفاده کنن دیگه نیازی به مخمر ندارن. 

تو دوران روم و یونان باستان بود که پخت کیک پیشرفت کرد.
تو تاریخچه کیک اومده که بعد از اینکه “کریستف کلمب” آمریکا رو کشف کرد به منابع بیشتر کاکائو و شکر رسیدن و همین باعث پیشرفتشون شد تا اینکه کم کم کیک تولد به حالت امروزی در اومد.
نکته دیگه ای که تو کیفیت کیک تاثیر زیادی گذاشت پیشرفت تو صنعت اجاق های غذاپزی بود.
در سال ۱۷۸۰ که اجاق های فر دار تولید شدند باعث درست کردن کیک های سبک تر شد.

تاریخچه کیک
عکسی از پخت اولین کیک تولد

بعد از انقلاب کبیر فرانسه و نابودی طبقه اشراف در فرانسه، دستور پخت کیک بین مردم عادی رواج پیدا کرد و دیگه فقط مخصوص طبقه اشراف نبود. در قرن ۱۸ میلادی یک کیک ساز فرانسوی به نام “واتل” با ابداع یه نوع خامه به اسم کرم “شانتی” (شلاقی) روش جدیدی توی کیک سازی به وجود آورد.

بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفتی که توی صنایع و ابزار آلات پیدا کردن تولید انواع و اقسام کیکها از جمله کیک تولد با تنوع بیشتری همراه شد.

در سال ۱۸۵۰ بیکینگ پودر به وجود آمد که استفاده ازش باعث به وجود اومدن بافت اسفنجی سبک و نرمی تو کیک شد. و از اونجا بود که کم کم کیک هایی به سبک امروزی رو به وجود آوردن.

تاریخچه کیک - کیک تولد

تاریخچه کیک تولد

اولین کیک تولد دنیا توسط رومی ها پخته شد. رومی ها برای جشن عروسی و بعضی اوقات مثلا برای پنجاهمین سالگرد تولد اشخاص یه سری کیک های خاص از آرد و زنجنبیل و مخمر و عسل درست میکردن. البته این جشن تولد ها که گفتم مخصوص مردان بود و تا قرن ۱۲ برای زن ها گرفتن تولد اصلا مرسوم نبوده.

اما میشه گفت رسم جشن گرفتن سالروز تولد در بین مصری ها متداول تر شد. اونا بر اساس اعتقادای بت پرستیشون، معتقد بودن که وقتی فراعنه تاج گذاری کنن، به خدایی می‌رسن.
به همین دلیل روز تاج گذاری فراعنه رو یک روز خیلی بزرگی میدونستن. معتقد بودن تو اون روز خدایی جدید متولد میشه و اونا این روز رو جشن می‌گرفتن.

حدود  ۳۰۰۰ سال پیش یونانیان به تولد دوباره­ ی “آرتمیس” (خدای ماه) اعتقاد داشتن.
در روند تکاملی جشن­های تولدی که به همین دلیل می­گرفتند در ششم هر ماه یک کیک تولد رو برای جشنهای خودشون استفاده میکردن. بعدها که به منابع کاکائو و شکر دسترسی پیدا کردن، پیشرفت کردن و کم­ کم کیک به حالت امروزی درآمد.
اولین کیک تولد در آلمان پخته شد. آلمانی ها روز تولد بچه هاشون رو با یک کیک جشن می­گرفتند. کیکی که اوایل شبیه نان بود بعد رفته رفته شیرین تر شد.
تا قرن ۱۷ میلادی که پخت کیک­های تولد شکل خاص و دقیق­تری گرفت. با جزئیاتی مثل انواع خامه رویه، در چند لایه مختلف و با انواع تزییناتی مثل گل­ها، پخته می­شده.
اون موقع فقط طبقه ثروتمند میتونستن کیک ها رو خریداری کنن.

فوت کردن شمع های کیک تولد

شمع­های روشن و نورانی روی کیک هم نمادی از روشنایی خدای ماه به شمار می­رفت.
فلسفه ­ی روشن کردن شمع­های روی کیک و فوت کردنش، اعتقاد یونانیان بود که با این عمل آرزوهاشون به اطلاع خدایان میرسه و به آن آرزوها میرسند. در مورد شمع های کیک تولد این اعتقاد وجود داره که فرد باید آرزو کنه و با یک فوت، تمام شمع هارو خاموش کنه.
وقتی هم که آرزوهاش برآورده شد این راز رو به هیچ کس نگه! برای همینه که بیشتر موقع ها افراد چشماشونو میبندن وقتی میخوان شمع رو فوت کنن. 
خاموش کردن شمع ها، از طرف دیگه نشون از تموم شدن سال های عمر هر شخصیه و شروع زندگی و مرحله جدیدی رو همراه با شادی و خوشحالی بعد از خاموش شدن شمع ها جشن میگیرن.

تاریخچه کیک در ایران

ایرانی ها درسته بعد از رومی ها و مصری ها شروع به کیک پزی و شیرینی پزی کردند اما از صدها سال پیش تا به امروز پختن کیک در بین ایرانی ها محبوب هست. در مورد تاریخچه ی کیک در ایران اطلاعات درستی در دست نیست متاسفانه.

در مقاله کیک: انواع کیک، همه چیز درباره کیک میتونید هر چیزی که مربوط به این موضوع هست رو بخونید.


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • تاریخچه کیک