ArabicEnglishPersian
تغییر صدا با گاز هلیوم

تغییر صدا با گاز هلیوم

۲۹ مرداد ۱۴۰۱

تغییر صدا با گاز هلیوم یکی از سرگرمی هایی هست که ترند شده. بادکنک رو با گاز هلیوم پر می کنید بعدش ریه تون رو پر از گاز هلیومِ داخل بادکنک می کنید. حالا همه چی آماده است که جمعیت از خنده منفجر بشن. یه چیزی بگید و خواهید دید که صداتون تغییر کرده. یه جورایی نازک تر میشه و اتفاق بسیار جالبیه. 

بادکنک هلیومی تغییر صدا

باید بدونیم که بادکنک برای این تجربه ضروری نیست و ما صرفا از بادکنک برای آسون تر شدن تنفس از هلیوم استفاده میکنیم و عملا تغییر صدا با بادکنک انجام نمیشه. بلکه عوض شدن صدا با گاز هلیوم هست. گاز هلیوم تغییر صدا رو باعث میشه. اما اگه قصد خرید بادکنک تغییر صدا رو دارید میتونید اول مقاله ی بادکنک هلیومی رو بخونید و بعدش به صفحه خرید عمده بادکنک مراجعه کنید. 

در ادامه یه ویدیو داریم از این تجربه و علت تغییر صدا با گاز هلیوم رو بررسی میکنیم. 

فیلم تغییر صدا با گاز هلیوم

 

علت تغییر صدا با گاز هلیوم

چرا گاز هلیوم برای تغییر صدا استفاده میشه؟ اصلا تغییر صدا با گاز هلیوم چطوری ممکنه؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید اول از همه با صوت آشنا شویم:

صوت چیست؟

صوت یک موج مکانیکی هست که در اثر ارتعاش در هوا منتشر می شه. در انسان این ارتعاش در تارهای صوتی اتفاق میفته و این تارها پس از مرتعش شدن باعث ایجاد یک موج میشن و هوای اطراف خودشون رو هم مرتعش میکنن. محیط هم این صدا رو انتقال میده تا به شما برسه.

نکته ی قابل توجه اینه که ارتعاشات باعث انبساط یا تراکم هوای اطراف میشن و این انبساط و تراکم هست که موج رو ایجاد میکنه. در دستگاه های تولید صدای دیگه هم با استفاده از مغناطیس در هوا یک موج ایجاد میکنن.

مشخصات صوت

همون طور که می دونین صوت یه موجه و هر موجی دارای سه مشخصه اصلی طول موج ،فرکانس و دامنه هست. این سه تا با استفاده از رابطه LANDA= T*V با یکدیگر ارتباط دارن.

همونطور که احتمالا میدونید دامنه شدت موج و میزان بلندی صدا را مشخص میکنه.فرکانس تعداد نوسانات در یک ثانیه رو مشخص میکنه و طول موج یا لاندا هم فاصله بین دو قله موج هستن.

حالا که این توضیحات رو از فیزیک پایه متوجه شدین وقت اینه که ببینیم که چرا گاز هلیوم صدا رو عوض میکنه.

تغییر صدا با گاز هلیوم

همون طور که میدونید در گاز ها ما رابطه PV =NRT رو داریم. در دما و فشار یکسان با توجه به فرمول بالا چگالی گاز وابسته به جرم مولی اون هست. میدونیم که جرم مولی هلیوم ۴ هست و خیلی کمتر از هوای جو هست پس چگالی گاز هلیوم در جو پایین تر از هواست. 

حالا این نکته رو هم در نظر بگیرید که فرکانس تارهای ارتعاشی ثابت هست و تغییری با تغییر محیط انتقال موج نداره. چیزی که با تغییر چگالی هوا تغییر میکند طول موج هست.

با تغییر طول موج ما صدای دیگه ای رو تو گوشمون میشنویم. یه قرار دادیم که میتونید علت تغییر صدا با گاز هلیوم رو به زبان انگلیسی ببینید.

 


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • تغییر صدا با گاز هلیوم