ArabicEnglishPersian
علت دود كردن شمع

علت دود كردن شمع چیست؟

۲۹ مرداد ۱۴۰۱

همیشه سوال پیش می یاد که علت دود كردن شمع چیه؟ آیا میشه شمع ما دود نکنه؟ دود شمع چرا به وجود میاد؟ شمع بدون دود چیه؟

برای خیلی از افراد پیش اومده که شمعی را روشن کردن و بعد از چن دقیقه دیدن که بالای شمع، دود شمع روی سقف یا روی دیواره شمعدان جمع شده.

ما اینجا ساخت شمع بدون اشک و دود رو توضیح میدیم. که چیکار کنید که شمع تون علاوه بر دود نکردن شمع بدون اشک هم باشه. 

چرا شمع دود میکند؟

چن تا عامل باعث دود کردن شمع میشه. یعنی اگه میخواید شمعی تهیه کنید که دود نکنه باید به این عوامل توجه کنید و شمعی رو انتخاب کنید که این چن تا عامل مهم رعایت شده باشن: این عاملها رو در زیر آوردیم و در ادامه به تفصیل توضیح دادیم:

  1. جنس شمع
  2. صاف قرار دادن یا کج قرار دادن شمع
  3. فیتیله شمع
  4. جریان هوایی که شمع در معرضش قرار گرفته

جنس شمع

بیشترین عاملی که باعث دود کردن یه شمع میشه جنس شمعه. شمع هایی که از چربی حیوانی ایجاد شدن هم خیلی زود میسوزند و هم دود به شدت زیادی دارن. در واقع علت دود شمع، بد سوختن شمع هستش. یعنی چی؟ یعنی این که شمع سریع میسوزه و چون به سرعت میسوزه موم شمع به خوبی نمیسوزه در نتیجه دوده ایجاد میکنه. موم باید آروم و کامل بسوزه تا دوده ایجاد نکنه. 

پس به عنوان اولین نتیجه گیری بهترین شمع ها شمع هایی هستن که آروم میسوزن. آروم سوختن تاثیرش اینه که موم کامل میسوزه و دوده ای ایجاد نمیشه. 

اما حالا سوالی که پیش میاد اینه که چه شمع هایی آروم میسوزن؟

شمع هایی که معمولا موم طبیعی دارن خیلی آروم میسوزن و در نتیجه ی اون به شدت کم دود میکنن. اگه این شمع ها دو تا عامل دیگه ای که پایین قراره بگیم رو هم داشته باشن میشه گفت که اثری از دود رو هنگام سوختن نخواهند داشت.

نگران این هستید که چطوری جنس شمع رو تشخیص بدین و متوجه بشین آیا مومش طبیعی هست یا نه؟ خب ما یه مقاله ی مجزا برای این سوال شما داریم. برای دونستن انواع جنس شمع و نحوه تشخیص جنس شمع به مقاله چگونه جنس شمع را تشخیص دهیم مراجعه کنید. تو این مقاله بالا به صورت مفصل در مورد جنس شمع توضیح دادیم. 

شمع 30 سانت مارپیچ
شمع ۳۰ سانت مارپیچ

صاف بودن شمع:

یکی دیگر از علت های دود کردن شمع حتی شمع های با کیفیت بالا اینه که این شمع ها کج قرار داده میشن.

زمانی که شمع کج قرار داده میشود یک سمت از شمع بیشتر حرارت دیده و سریع تر تبخیر مشه پس به علت سرعت بالای تبخیر خوب نمیسوزه و دود میکنه. بازم تاکید میکنیم که علت دود کردن شمع خوب و کامل نسوختنه. به همین راحتی. 

اصلا یکی از علت های استفاده از شمعدان همینه. شمعدان علاوه بر اینکه ایمنی رو افزایش میده به شما این اطمینان رو میده که شمعتون صاف واستاده و عامل صاف بودن و کج بودن شمع رعایت شده. یعنی اگه شمعدان استفاده کنید یا حداقل مطمئن باشید که شمع صافه، اگه بازم شمع دود کرد دنبال عامل های دیگه باشید. 

ساخت شمع بدون اشک 

یکی از مزیت های صاف قرار دادن شمع اینه که دیگه شاهد اشک شمع نخواهید بود. به همین راحتی!! یعنی اگه شمع صاف قرار گرفته باشه و آروم هم بسوزه شمع بدون اشک دارید.

شمع کلیسایی
شمع کلیسایی
دود کردن شمع به علت موم
پارافین و سویا

کوتاه بودن فیتیله شمع :

حتما شمع هایی رو دیدین که فیتیله بلندی دارن و یا ممکنه دیدیه باشین که داخل فیتیله بعضی شمع ها به نوعی فلز قرار داده شده تا هم فیتیله را عمودی نگه داره و هم بهتر سوخته بشه.

هنگامی که شمع دارای فیتیله بلندی هست حرارت شعله خیلی زیاد بوده و باعث میشه که شمع دود کنه. خب این مورد خیلی ساده ست:

میتونید قبل از شروع مهمونی همه ی شمع هایی که فیتیله بلندی دارن رو روشن کنید و وقتی دودش تموم شد خاموشش کنید. 

در صورتی که فیتیله کوتاه نشد یا هر دلیل دیگه ای میتونید به راحتی با قیچی کوتاهش کنید. 

به هر حال باید فیلتیه کوتاه باشه تا یکی دیگه از عوامل دود کردن شمع هم رعایت شده باشه. 

شاید سوال براتون پیش بیاد که چرا فیتیله شمع خوب نمیسوزه؟ علتش قطعا به جنس فیتلیه مربوطه اما توضیحش به این مقاله زیاد مربوط نیست. 

جریان هوا :

آخربن علت دود كردن شمع جریان هواست. هر چه قدر که مکانی که شمع در آن قرار میگیره باد کمتری داشته باشه شمع کمتر دود میکنه. تو بسیاری از شمع ها مانند شمع کلیاسس پارافین رو داخل یک لیوان میریزن تا بهش باد نخوره. باد خوردن به شعله ی شمع باعث میشه که شمع نتونه کامل یا آروم بسوزه و در نتیجه دود میکنه. پس باید جریان هوای اطراف شمع کنترل بشه. 

در صورتی که ۴ تا عامل بالا رعایت بشه شما میتونید انتظار داشته باشین که شمع هم به آرامی بسوزه و هم دود نداشته باشه و هم اشک شمع ساخته نشه. 

 

شرکت تولده بزرگترین مرکز پخش و فروش عمده شمع تولد می باشد. جهت خرید به صورت عمده به صفحه خرید عمده شمع مراجعه کنید. 


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • علت دود كردن شمع