ArabicEnglishPersian
چرا بادکنک هلیومی بالا میرود

چرا بادکنک هلیومی پایین میاد؟ چرا بادکنک هلیومی بالا میرود؟

۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • چرا بادکنک هلیومی بالا میرود؟
  • اگر یک بادکنک را باد کنیم و آن را رها کنیم تا در آسمان بالا برود چه اتفاقی میافتد؟
  • گازی که باعث شناور شدن بادکنک میشود چیست؟
  • چرا بادکنک هلیومی پایین میاد؟
  • بادکنک هلیومی تا کجا بالا می رود؟
  • نوع گاز باعث شناور شدن بادکنک میشود؟

جواب این سوال ها بر میگرده به فیزیک و کاملا توجیه علمی داره که سعی کردیم به زبان خیلی ساده براتون توضیح بدیم.

شاید برای خیلی ها سوال باشه که علت بالا رفتن بادکنک هلیومی چیه ؟مگه وزن نداره؟ پس تکلیف قانون جاذبه چی میشه این وسط؟

برای بررسی این موضوع باید در ابتدا با دو نیروی جاذبه و شناوری آشنا بشیم.

نیروی جاذبه :

این نیرو که بین هر دو جسم دارای جرمی وارد میشود جاذبه نام داره. همه ی اجسام در کره زمین به میزان mg به آنها نیرو به سمت پایین وارد میشه.

نیروی جاذبه

نیروی شناوری:

نیروی جاذبه رو معرفی کردیم و تا اینجا شاید بگید که خب اگه جاذبه وجود داره پس چرا چرا بادکنک هلیومی بالا میره؟ باید پایین بیاد که.

اینجاست که باید یه نیروی دیگه رو معرفی کنیم که به نیروی شناوری معروفه.

این نیرو که با نیروی ارشمیدس هم شناخته میشه، بیان میکنه که اگر دو سیال در کنار هم قرار بگیرن به سیال با چگالی کمتر به اندازه نیروی شناوری که برابر حاصل ضرب چگالی در شتاب گرانشی در حجم سایل با چگالی کم تر است وارد میشه.

این نیرو به صورت زیر محاسبه میشه:

F=p*g*h

نیروی شناوری همون نیرویی هست که باعث بالا ماندن قایق بر روی آب میشه. 

نیروی بین بادکنک و جو هوا

گازی که باعث شناور شدن بادکنک میشود، گاز هلیوم هست، این نوع گاز باعث شناور شدن بادکنک میشود و از نظر علمی چون چگالی گاز هلیوم از هوا کمتر هست (در حجم یکسان از هوا و گازهلیوم، گاز هلیوم وزن کمتری داره و به نوعی سبک تره)، بر اثر نیروی شناوری به سمت بالا میره.

یعنی در اثر اختلاف بین چگالی بین این دو یک نیروی شناوری به سمت بالا وارد میشه و بادکنک هلیومی بالا می ره.

بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می شود؟

همون طور که گفته شد دو نیروی بالا به بادکنک وارد میشه، در صورتی که بادکنک سبک باشه و نیروی شناوری از نیروی جاذبه بیشتر باشد بادکنک به سمت بالا میره. اما در صورتی که کمتر باشه به جای بالا رفتن پایین میاد. حتما دقت کردین که بادکنک هایی که با هوای معمولی پر میشن وقتی رهاشون میکنیم آروم به سمت پایین میان. 

حالا برای فهم بهتر علت بالا رفتن بادکنک هلیومی بهتره این نکته رو همین جا ذکر کنیم: که همین بادکنک هلیومی که به بالا رفتن و شناور شدن معروفه هم تحت شرایطی و با وجود نوع گازی که باعث شناور شدنش میشه، یعنی هلیوم میتونه بالا نره و پایین بیاد. شما وقتی به مقدار کمتری بادکنک رو با گاز هلیوم پر کنید، بادکنک سنگین تر از هوا میشه و به جای بالا رفتن پایین میاد. پس به منظور شناور شدن بادکنک حتما باید مقدار کافی گاز هلیوم وارد بادکنک کرد.

بالا رفتن بادکنک هلیومی

توضیح تصویر بالا: در این جا میزان وزن هر بادکنک به طور متوسط برای یک بادکنک با حجم ۱۶۰ گرم در نظر گرفته شده.

لازم به ذکر است که وزن برای بادکنک های معمولی در حدود ۲۸ گرم بوده و نیز حجم ان ها با احتساب یک دایره به قطر ۸ اینچ محاسبه میشه.

گازی که باعث شناور شدن بادکنک میشود چه خصوصیاتی دارد؟

گازی که باعث شناور شدن بادکنک میشود گاز هلیوم هست. گاز هلیوم از گاز های نجیب هست که هیچوقت با اکسیژن ترکیب نمیشه و نمیسوزه. یکی دیگه از دلایل گاز هلیوم علاوه بر شناور شدن بادکنک، همین نسوختنش هست چون به شدت ایمنی رو بالا میبره اونم تو تولدی که آتش و شمع و وسایل آتش بازی قطعا توش استفاده میشه.

اگه میخواید در مورد بادکنک هلیومی و قیمت گاز هلیوم و نحوه ی خریدش بیشتر بدونید به مقاله قیمت گاز هلیوم مراجعه کنید. یه مقاله جامعه در مورد هر آنچه که باید راجع به گاز هلیوم و بادکنک هلیومی بدونید رو تهیه کردیم

چرا بادکنک هلیومی پایین میاد؟

بادکنک های هلیومی واسه بالا رفتن و شناور شدن عالی هستند، اما انتظار دارید که شناور شدن بادکنک های هلیومی تا ابد طول بکشه و هیچوقت پایین نیان؟ سخت در اشتباهید. حتی انتظار یک هفته بالا موندن هم خیلی انتظار بیهوده ای هست.

اما علت چیه که بادکنک هلیومی بعد از یه مدت پایین میاد؟ شاید واستون جالب باشه که بدونید که بدنه ی بادکنک ها پر هست از سوراخ های خیلی خیلی ریز. تو تصویر زیر که یه بادکنک زیر میکروسکوپ هست مشاهده می کنید انواع بادکنک ها دارای سوراخ های خیلی خیلی ریزی به شکل رشته های ماکارونی هستن.

چرا بادکنک هلیومی پایین میاد؟

همین سوراخ ها باعث میشن که گازی که توی بادکنک هست بعد از یه مدت و با سرعت خیلی خیلی کم تخلیه بشه و همون طور که بالاتر اشاره شد انقدر گاز هلیوم از بادکنک خارج میشه که دیگه از هوا سنگین تر بشه و کم کم پایین بیاد. 

البته لازمه بگیم که ساختار شیمیایی مولکول های گاز هلیوم که بسیار کوچیک و مجزا هستن باعث میشه که راحت تر از مولکول های گاز اکسیژن یا نیتروژن که به هم چسیبده تر هستن از سوراخ های بادکنک بیرون برن. این یعنی گاز هلیوم زودتر از هوای معمولی یا نیتروژن از بادکنک تخلیه میشه.
 

بادکنک هلیومی تا کجا بالا می رود؟

بادکنک های هلیومی بدون محدودیت بالا میروند و فقط ترکیدن باعث توقف آنها می شود. بادکنک هلیومی در ارتفاع ۱۰ کیلومتری می ترکد و این به معنی است که بادکنک هلیومی تا حدود ۱۰ کیلومتر می تواند بالا برود.

اگر دوست دارید درباره خرید گاز هلیوم، تست کیفیت گاز هلیوم ، قیمت اون و …. بدونید حتما به مقاله بادکنک هلیومی یک سر بزنید.


17 نظر
آرشیدا
۱۴۰۲/۱۲/۱۱
هلیا چون در داخل بادکنک گاز هلیوم از بین رفته به خاطر همین بالا نمیره
ادریس
۱۴۰۲/۱۱/۹
اون دوستی که گفته بادکنک زده یک ماه بالا مونده رو زنده میخوام 😵‍💫😂 چی میزنی مومن؟ مگه اینکه بادکنک فویلی باشه که نیازی به چسب نداره ! در غیر این صورت بادکنک لاتکس خیلی شیرین بمونه سه چهار روز ... اصن نه دیگه خیلی خوشبینانه بگیم یک هفته ! شما میگی یکماه :-))
حسین لاجوردی
۱۴۰۲/۰۴/۶
بادکنکهای هلیومی وقتی به ارتفاعی می رسن که چگالی مجموع گاز و بادکنک به اندازه هوای رقیق در ارتفاع بالا می سه حالت غوطه وری اتفاق می افته و دیگه بالاتر نمیره و چون فشار هوای بیرون در اون ارتفاع از فشار هوای در سطح زمین کمتره و فشار هوای داخل بادکنک تغریبا ثابته در نتیجه فشار از اطراف بادمنک برداشته میشه و بادکنک می ترکه. به همون علته که فضا نوردها از لباس مخصوص استفاده می کنن که در نبود هوا و در خلا موجود در بالای جو بدنشون متلاشی نشه.
۱۴۰۲/۰۳/۷
بادکنک هلیوم زدم تا ۱ماه بالا بوده فقطم به چسبش بستگی داره هایفولوت اصل امریکا اگه پیدا بشه عالیه
:)
۱۴۰۲/۰۱/۲
من می‌خوام بادکنک هلیومی خودم رو توی فضای باز ول کنم، ینی فقط تا ده کیلومتر بالا میره؟:/😐
Mahdi
۱۴۰۱/۱۱/۱۱
خیلی جالبه فیزیک قانون جاذبه و شناوری رو می گه ولی می دونستید عامل جاذبه حتی در بررسی اتم و ذرات زیر اتمی کشف نشد ه علت اصلی هنوز نامعلوم هست
سعید زمانی
۱۴۰۱/۰۶/۲۶
از یه ارتفاعی به بعد راحت میترکه
میلیسا محمدی
۱۴۰۱/۰۶/۱۴
ولی چرا اون وقتی بالا می ره می ترکه
میلیسا
۱۴۰۱/۰۶/۱۴
خوبه ولی نفهمیدم چرا وقتی یه خوردی بالا می ره میترکه??
ادمین
۱۴۰۰/۰۲/۶
همه اجسام وزن دارند
یک شخص
۱۴۰۰/۰۲/۵
Fb = ro*g*V نه ro*g*h :)
فنک
۱۴۰۰/۰۲/۵
زمین به اندازه وزن جسم به ان جاذبه وارد می کند در حقیقت وزن گاز کمتر از گرم است یعنی تنها وزن ندارد بلکه کمتر از وزن است
ادمین
۱۴۰۰/۰۱/۱۴
چون ون بیشتری دارن و حجم کمتری گاز داخلشون میره
وحید
۱۴۰۰/۰۱/۳
سلام میخواستم بدونم بادکنک‌های که فرم دارن گرد نیستن چرا بالا نمیره با گاز هلیوم
هلیا
۱۳۹۹/۱۲/۳
از ما بعد از ی شب دیگه عین قبل بالا نمیره چرا ؟؟؟

شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • چرا بادکنک هلیومی پایین میاد