ArabicEnglishPersian
تولید شمع تولد در خانه

تولید شمع، ساخت شمع در خانه

۲۷ اسفند ۱۴۰۱

تولید شمع به چند روش انجام می شه. جهت ساخت شمع تولد و دونستن نکاتی مثل مدت زمان سرد شدن شمع چند دقیقه هست یا دمای پارافین برای قالب سیلیکونی چند درجه مناسب هست این مقاله رو بخوند و با ما همراه باشید.

به طور کلی شمع به ۴ روش تولید میشه:

  • تولید شمع به روش غرقابی
  • تولید شمع به روش پاششی
  • تولید شمع به روش قالبی
  • تولید شمع به روش ظرف نگهدارنده

تولید شمع به روش غرقابی:

ساخت شمع به روش ساده می تونه همین روش باشه. یکی از ساده ترین روش های ساخت شمع در خانه میخوایم بپردازیم. روش غرقابی رو میشه به عنوان قدیمی ترین و در عین حال راحت ترین روش برای تولید شمع دونست.

تولید شمع به این روش عملا نیازی به قالب شمع نداره و شما از موارد چالشی مثل در آوردن شمع از قالب پلاستیکی یا سیلیکونی راحت هستین. اگه بخوایم ساده بگیم این روش اینطوریه که فیتیله رو داخل پارافین میکنیم و در میاریم و بعد از چند دقیقه دوباره این کار رو انجام میدیم و انقدر تکرار میکنیم که فیتیله رو انبوهی از پارافین دربر بگیره و وقتی به ضخامت مطلوب ما رسید شمع آماده ست. در ادامه با جزییات و ریزه کاری ها این مرحله رو شرح میدیم.

درست هست که این روشِ ساخت شمع در خانه آسون و ساده هست اما از اونجایی که هم زمان بره و هم خیلی حوصله میخواد، مناسب ساخت ۳ یا ۴ تا شمع هست. البته ناگفته نماند که همچنان در صنعت از این روش برای تولید و ساخت شمع در اندازه های مختلف استفاده میشه

بریم سراغ روش انجام این روش:

آماده سازی:

موم رو در یک ظرف تا دمای دلخواه حرارت بدید. دمای لازم برای ذوب شمع وابسته به مومی که تهیه کردید متفاوته اما معمولا دمای ذوب پارافین ۷۰ درجه هست. بهترین ظرف برای ذوب پارافین میتونه یه ظرف آلومینیومی یا حتی یک ماهی تابه باشه. (۹۰ درصد پارافین و ۱۰ درصد استئارین)

پس از اون فیتیله مناسب رو انتخاب کنید و اون رو داخل پارافین ببرید. در تصویر زیر واضح هست که چطور این روش انجام میشه.

بار اول که فیتیله رو داخل پارافین فرو میبریم مهم ترین مرحله هست و باید با دقت انجام بشه. برای اولین بار که فیتیله رو داخل می برین حدود دو دقیقه باید خیسانده بشه تا اجازه بده هوا و رطوبت از اون خارج بشن. این مرحله اماده سازی فیتیله نامیده میشه و باید با همه فیتیله ها انجام بشه. فیتیله میتونه با انگشتان زمانی که سرد میشه کشیده بشه تا اگر جایی پارافین به صورت توده یا قلمبه مانند شده باز بشه.

این کار باعث میشه که مطمئن باشیم که فیتیله های نهایی صاف و دارای شکل یکنواختی هستند.

قطر دادن به شمع

بعد از انجام مرحله قبل، حالا مرحله ی جذاب این روش شروع میشه. فیتیله ها رو مکرر داخل پارافین کنید و بیرون بیارین، درست مثل چایی کیسه ای :). فیتیله ها به صورت مکرر ۳ الی ۴ ثانیه داخل پارافین میشن و ۳-۴ دقیقه بیرون نگه داشته میشن تا کمی سرد بشن.

نکته ی مهم این مرحله فرصت سرد شدن به پارافین تازه و خیسِ بدنه ی فیتیله ای هست که همین الان از داخل ظرف پارافین خارج شده. یه بار دیگه تاکید میکنیم که هر بار فیلتیله ۴ ثانیه داخل ظرف پارافین فرو بره و بعد از خروج ۳ تا ۴ دقیقه بهش فرصت بدین تا خشک بشه. و دوباره فرو ببرین و …

هر بار که شمع داخل پارافین فرو میره یک لایه دیگر پارافین تشکیل میشه و شمع شروع به شکل گرفتن میکنه.

یه نکته ی ریز دیگه اینه که برای این که یک شمع خوش شکل داشته باشین فیتیله باید هر بار به صورت کامل فرو بره و بعدش به آرامی بیرون کشیده بشه تا در سطح لایه ها هیچ نقصی به وجود نیاد.

طول شمع ها نتیجه ارتفاع ظرفیه که داخل اون غرق میشن و قطر اونها هم نتیجه تعداد باری هست که داخل اون میرن.

دمای موم خیلی مهمه و باید مرتبا اندازه کیری بشه. اگر دماش خیلی زیاد بشه بیشتر پارافین بر روی فیتیله رو ذوب میکنه و قطرش زیاد نمیشه. و اگر اجازه داده بشه که موم خیلی سرد بشه یک لایه بالای موم ایجاد یشه و و در این عمل تداخل ایجاد میکنه.نرخ رشد قطر شمع بر اساس سه فاکتوره.

  1. دمای پارافین
  2. دمای اتاق
  3. زمان بین هر دوبار فرو رفتن فیتیله.
بهترین ظرف برای ذوب پارافین - ساخت شمع در خانه
ساخت شمع با روش غرقابی

رنگ دهی و تاثیرات آن

شما میتونید یبرای رنگ دهی به این نوع از شمع ها یا پارافین رو رنگی کنید و یک رنگ ثابت برای شمع ایجاد کنید و یا این که در مرحله آخر رنگ رو اضافه کنید.

همچنین شما میتونید قبل از این که شمع به اندازه کافیه سرد بشه به اون شکل بدید و بر روی فلز ورز بدید و یا این که پیچ پیچیش کنید.

 

تولید شمع به روش پاششی:

این روش شباهت های زیادی با روش قبل داره اما تنها در مقیاس خیلی کم قابل استفاده هست. این روش نسبت به روش قبلی آهسته تره و هر بار شما میتوانید تنها یک فیتیله رو با پارافین اندود کنید.

روش آماده سازی فیتیله در این مرحله درست مثل مرحله قبله. یعنی نخ هارو باید در ابتدا یکی دو دقیقه توی پارافین ذوب شده قرار بدیم تا خوب تمام حفره های فیتیله پر بشه از پارافین. 

تفاوت این روش تولید شمع در خانه با روش قبلی اینه که این بار دیگه شما فیتیله رو داخل ظرف پارافین ذوب شده نمی کنید، بلکه برعکس با استفاده از یه پارچ حاوی پارافین ذوب شده، پارافین رو روی فیتیله ها میریزید. تصویر زیر گویای این روش هست:

ساخت شمع در خانه

تولید شمع به روش قالب گیری:

این روش رایج ترین روشی هست که برای شمع های تزیینی و دارای اشکال خاص استفاده میشه.  هر شمع نیاز به زمان داره که در قالب پلاستیکی یا سیلیکونی خودش سرد بشه. این روش هیچ محدودیت تولیدی نداره جر زمان. زمان تنها عامل محدود کننده برای تولید در حجم بالای این محصول است. مگر اینکه تعداد قالب های خیلی زیادی به کار گرفته بشه.

بریم سراغ تشریح و توضیح این روش:

آماده سازی

برای قالب گیری حتما باید یک ترکیبی از پارافین داشته باشین. حالت ایده آل برای فرآیند قالب گیری استفاده از یک پارافین سخته که با استفاده از اسید استئارین به دست میاد. (دمای ذوب باید حدود ۶۰ تا ۶۸ درجه باشه).

علت استفاده از یک پارافین سخت تر نسبت به پارافین معمولی این است که شمع به جداره های قالب نچسبه و مرحله در آوردن شمع از قالب به راحتی انجام بشه.  اضافه کردن اسید استئارین باعث میشه که هم سختی شمع بیشتر بشه و هم این که شمع در هنگام سرد شدن انقباض پیدا کنه.

زمانی که موم در حال ذوب شدنه قالب میتونه آماده بشه. حواستون باشه که یک فیتیله با ضخامت مناسب با سوراخ قالب شمع سازی تهیه کرده باشن. (معمولا یک سوراخ در پایین قالب شمع سازی برای این کار وجود داره)

سوراخ رو با درزگیر مهرو موم کنید. (میتونید از فروشنده های سمع سازی این ماده رو تهیه کنید.) و یا این که از خاک رس برای این کار استفاده کنید. سمت دیگه ی فیتیله رو با مداد یا چوب محکم کنید و دقت کنید که فیتیله در وسط قرار گرفته باشه.

ساخت شمع

زمانی که دمای پارافین حدود ۹۰ درجه شد از یک پارچ برای ریختن پارافین در مرکز شمع استفاده کنین. سعی کنید که پارافین رو آروم و با سرعت بکنواخت بریزید. سعی کنید که پارافین به دیواره ها پاشیده نشه.

بعد از یک یا دو دقیقه با انگشت یک ضربه به قالب بزنید تا هوای داخل اون خارج بشه. حالا می تونین قالب رو در جایی قرار بدین تا سرد بشه. همچنین می تونین اون رو داخل یک ظرف آب قرار بدید تا سریع تر خنک بشه.

زمانی که موم سرد میشه منقبض میشه و حفره های کوچیک به وجود میان. این حباب ها باید با استفاده از یک چاقوی تیز باز بشن و دوباره داخل اون ها پارافین ریخته یشه.

نکته: دوباره بیش از سطح و ارتفاع فعلی شمع موم اضافه نکنید.

نکته: تا زمانی که مطمئن نیستید که شمع به اندازه کافی سرد شده اون رو از قالب بیرون نیارین. برای بیرون آوردن از قالب ابتدا درزگیر انتهای قالب رو بردارید. وقتی که فیتیله رو آزاد کردید شمع باید به راحتی از قالب بیرون بیاد. اما اگر به قالب چسبید میتونید اون رو در فریزر قرار بدین و یا این که برای مدت کوتاه در اب سرد قرار بدید تا بیشتر منقبض بشه. کلا برای در آوردن شمع از قالب شیشه ای یا پلاستیکی و حتی سیلیکونی (فرقی نمیکنه) باید پارافین کاملا منقبض شده باشه. 

اگر هنوز هم مشکل دارید میتونید با آب داغ دوباره ذوبش کنید تا دوباره سرد بشه ما این کار احتمالا ظاهر شمع رو خیلی خراب میکنه.

تولید شمع در خانه - مدت زمان سرد شدن شمع

تجهیزات لازم

عموما قالب های شمع دو مدل هستن یا مدل نرم و سیلیکونی و یا مدل سخت و فلزی. قالب های سخت علاوه بر فلز از موادی همچون پلاستیک و شیشه هم ساخته میشن.

قالب های نرم برای اشکال نا منظم خیلی بهتر هستن. قالب هایی که به فروش می رسن در طرح ها و شکل های خیلی مختلفی هستن اما همچنین می تونن به صورت دستی خودتون بسازین.

تولید شمع به روش ظرف نگهدارنده

این نوع شمع ها عموما شمع های کوچیکی هستن که در داخل یک ظرف مقاوم به حرارت ساخته میشن. عموما به اونا شمع های لیوانی هم گفته میشه. ساده ترین حالت این نوع شمع ها یک لیوان معمولیه که با پارافین ذوب شده پر بشه و در وسط اون هم یک فیتیله قرار بگیره.

روش انجام

انتخاب ظرف مناسب خیلی مهمه. ظرف باید ایمن باشه حتی در زمانی که شمع برای مدت طولانی در حال سوختنه. موادی که به حرارت مقاوم هستن مثل قوطی های فلزی شیشه و سرامیک ظرف های نگهدارنده خوبی هستند. انتخاب موم هم خیلی مهمه. موم باید آروم آروم بسوزه و انقباض کمی هنگام سرد شدن داشته باشه .

اگر انقباض زیادی داشته باشه شمع دچار یک چاله بزرگ و زشت میشه. برای انتخاب این نوع شمع بسیاری از موم های طبیعی مثل موم عسل میتونه گزینه خیلی خوبی باشه. زمانی که موم در حال ذوب شدنه، یک فیتیله ای رو که قبلا آماده شده رو که طولش از طول ظرفتون بیشتره در ظرف قرار بدین.

فیتیله های فلزی در این زمینه خیلی خوب هستن. خیلی با دقت موم رو در داخل ظرف تا ارتفاع مناسب پر کنین و بعد از اون فیتلیه رو در جایگاه خودش قرار بدین.

از یک سوزن بزرگ برای این کار استفاده کنین. اجازه بدین که موم آروم آروم سرد بشه و بعد فیتیله رو ببری

تولید شمع در خانه - قالب شمع سازی

 

فروش عمده شمع به صورت اینترنتی انجام می شود. به این منظوره به صفحه خرید عمده شمع مراجعه کنید.


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • تولید شمع