ArabicEnglishPersian
نخ شمع را از کجا باید تهیه کرد

ساخت شمع: نخ شمع را از کجا باید تهیه کرد؟ فیتیله شمع از کجا بخریم؟

۲۱ مهر ۱۴۰۱

علاوه بر ساخت شمع به سوالات زیر هم پاسخ میدیم:

  • نخ شمع را از کجا باید تهیه کرد؟
  • فیتیله شمع از کجا بخریم؟
  • موم سویا را از کجا تهیه کنیم؟
  • نخ فتیله از کجا بخریم؟

در اینجا قصد داریم خیلی خلاصه یک سری اطلاعات رو که برای ساخت شمع در مقیاس خونگی لازمه بهتون یاد بدیم.

این اطلاعات بیشتر برای ساختن شمع های عادی و تزیینی کاربرد داره. ساخت شمع خیلی آسونه و قدمت خیلی زیادی داره و همه میتونن با وسایل خیلی خیلی ساده و روش های خیلی ساده شمع بسازن.

در ادامه ما بهتون میگیم که شمع ها چه جوری میسوزن و موادی که برای ساختن شمع نیاز دارید چه چیزهایی هستند و چه جوری میتونید خودتون تو خونه شمع بسازید.

شرکت تولده به عنوان مرکز پخش شمع به صورت عمده می باشد. جهت خرید انواع شمع به صورت عمده می توانید به صفحه فروشگاهی خرید عمده شمع مراجعه کنید.

شمع ها چگونه میسوزن؟

شمع یک محصول خیلی ساده هست که در وسط آنها یک نخ (اصطلاحا فیتیله) قرار داده شده. اطراف فیتیله سوختی قرار می گیره که به عنوان موم یا واکس شناخته میشه.

زمانی که فیتیله روشن میشه گرمای فیتیله باعث ذوب موم میشه و اون را به مایع تبدیل میکنه. گرمای شعله باعث میشه که موم تبدیل به بخار بشه و سوخت لازم برای سوختن شعله رو فراهم کنه. ظر یک شمع که موم و فیتیله درست انتخاب شده باشن هردو آروم و با سرعت یکسان میسوزن تا شعله یکنواخت بسوزه و شعله حالت قطع و وصل پیدا نکنه.

پس برای ساخت شمع حتما باید به این نکته که موم و فیتلیه باید متناسب انتخاب بشن توجه ویژه ای کرد. 

 

نخ شمع را از کجا باید تهیه کرد؟

فیتیله شمع از کجا بخریم؟ نخ شمع که به نخ فیتلیه شمع هم معروفه رو میشه خیلی راحت در خرازی فروشی ها پیدا کرد. البته برای خرید عمده نخ شمع میتونید به بازار تهران سر بزنید. البته برای تهیه نخ شمع چه به صورت عمده و چه به صورت خرده از اینترنت هم میشه استفاده کرد و به صورت آنلاین اون رو خریداری کرد. 

در ادامه کامل توضیح میدیم که فیتیله چی هست و چطور انتخاب کنید:

فیتیله

فیتیله جز مهمی از شمع هست و برای انتخابش باید دقت کافی و علم کافی رو داشت. 

فیتیله های جدید از قیطان های کتان (منظور از قیطان، نخ های بافته شده به هم است) ساخته شدن. قیطان تخت برای بیشتر شمع ها کافیه با این حال قیطان های گرد و مربعی نیز ساخته میشن.

بعضی از فیتیله ها همچنین شامل یک کاغذ یا فلز نیز هستن که به ساخت ظرف شمع کمک میکنه.

در کشورهایی که شمع تولید میکنن میتوان از عمده فروش شمع فیتیله را خریداری کرد اما اگر خیلی ضروری بود میتونید با دست نیز فیتیله رو خودتان درست کنید.

فیتیله تخت (معمولی)
فیتیله تخت (معمولی)

انتخاب فیتیله

قانون کلی انتخاب فیتیله به این صورت هست که هر چه شمع قطورتر بود باید فیتیله اون هم به نسبت کلفت تر و ضخیم تر باشه.

فیتیله باید قطر مناسبی داشته باشه. قطر بیش از حد بزرگ باعث ایجاد شعله بزرگ میشه و یک شعله بزرگ موم رو خیلی سریع ذوب میکنه و موجب میشه که شمع چکه کنه و زود تموم بشه. همچنین اگر فیتیله خیلی نازک باشه باعث میشه که فیتیله نتونه گرمای لازم برای تبخیر میزان موم کافی رو ایجاد کنه بنابراین فیتیله در موم خودش غرق میشه و خاموش میشه.

موادی مانند موم عسل که ویسکوزیته بالایی دارن نیاز به فیتیله کلفت تر دارن. در حالت کلی هر چقدر گرانروی (ویسکوزیته) موم بیشتر باشه فیتیله ضخیم تری نیاز داره.

انتخاب فیتیله مناسب معمولا نیاز به کمی آزمون و خطا داره. اگر فیتیله رو درست انتخاب کرده باشید فیتیله کمی خم شده و خارج از راس شمع میسوزه. در تصویر زیر شمع سمت چپ فیتلیه اشتباهی انتخا شده اما شمع سمت راستی درست و خوب انتخاب شده.

انتخاب  فیتیله مناسب شمع
خم شدن فیتیله به سمت بیرون

بهترین فیتیله برای شمع

فیتلیه های شمع از مواد مختلفی ممکن هست ساخته بشه:

فیتیله های کتانی:

این فیتیله ها از جنس نخ کتان هستن و بر حسب تعداد تاری که نخ از اون ساخته شده برای استفاده در شمع مورد استفاده قرار میگیره. مثلا نخ های کتانی که ۳ تا دارن چون قدرت شعله و در نتیجه حرارت پایینی دارن کمترین توان رو در ذوب کردن موم دارن و حتما باید شمعی که این نوع فیتیله در اون قراره استفاده بشه خیلی قطور نباشه و حداکثر ۳ سانتی متر قطر داشته باشه. یا نخ های کتانی که تا ۵۰ تار دارند رو میشه براش شمع هایی با قطر ۱۰ سانت هم استفاده کرد.

فیتیله های سلولوزی (فیتیله های چوبی):

این فیتیله ها از چوب ساخته میشن و برای شمع های مومی بسیار مناسب هستن.

فیتیله سلولوزی
فیتیله سلولوزی

مواد لازم برای ساخت شمع

موم

در قدیم شمع ها از چربی بدن حیوانات ساخته میشدن. چربی حیواناتی مثل گاو، گوسفند و وال ها برای تولید شمع استفاده میشد. امروزه موم های تمیزتر و کارآمدتر در حال استفاده هستن و دیگه خیلی کم از چربی های حیوانی برای شمع استفاده میشه. بیشتر شمع های امروزی از پارافین تولید میشن.

پارافین ترکیبی از چربی های مختلف مثل استئارین هست و به صورت تک ماده نیست.

پالت پارافین
پالت پارافین

پارافین

پارافین مهمترین ماده ایه که در شمع سازی استفاده میشه. این ماده در بسیاری از کشور ها به صورت قالب یا پالت فروخته میشه. پارافین در ظاهر سفیده و وقتی که ذوب میشه حالت شفاف به خودش پیدا میکنه.

پارافین بدون بو و مزه است و در دمای عادی به صورت جامده. پارافین ها با دمای ذوب مختلفی فروخته میشن که از ۴۶ درجه تا ۶۸ درجه را شامل میشه. این موم به صورت عادی در دمای حدود ۵۸ درجه ذوب میشن که مناسب شمع سازیه.

البته یک نکته خیلی مهم: اگر شمع رو برای یک اقلیم گرم استفاده میکنید حواستون باشه که باید دمای ذوب بالاتری داشته باشه و یا این که از استئارین استفاده کنید.

پارافین
پارافین دو تا سه درصد

استئارین

استئارین ترکیب تعداد زیادی از چربی های گیاهی و حیوانی و یکی از مهمترین وسایل در شمع سازیه. نقش اون در محکم تر کردن پارافین برای پایداری در دمای بالاس. در حالت عادی پارافین نرمه و نقطه ذوب پایینی داره و دمای ذوب رو استئارین حل شده در اون بالا میبره. همچنین استئارین کمک میکنه که شمع از قالب راحت بیرون بیاد و سوختنش رو بهتر میکنه.

استئارین کمک میکنه که پارافین خم نشه و مخصوصا در دمای بالا خیلی کاربرد داره. استئارین معمولا به صورت پودری و یا تکه های ریز در بازار موجوده و میتونید به راحتی اونو تهیه کنید.

استئارین معمولا به نسبت ۱ به ۱۰ در شمع اضافه میشه اما میشه بیشتر از این هم برای کیفیت بهتر استفاده بشه.

شمع ها حتی میتونن ۱۰۰ درصد از استئارین ساخته بشن:)

موم های گیاهی

چربی خیلی از گیاهان و … میتونه گرفته بشه و به عنوان موم شمع استفاده بشه. با این نوع موم ها هم میشه مستقلا شمع ساخت و هم این که با موم های دیگه قاتی بشه و با اون ها بسوزه. موم های گیاهی همانند سویا به عنوان یک منبع تجدید پذیر و سالم که جایگزین پارافین هستن شناخته میشن.

این نوع شمع ها خیلی تمیز تر از شمع های پارافینی میسوزن.

خرید شمع :مقایسه بین پارافین و موم های طبیعی
راهنمای خرید شمع با موم های مختلف

موم ها و افزودنی های دیگر

موارد زیر تنها برای اطلاعات بیشتر هستن و برای شمع سازی خیلی به اون نیاز ندارید:

  • موم هایی که قابلیت کنده کاری دارند.
  • موم های میکرواستالین که برای افزایش سختی پارافین استفاده میشن.
  • موم هایی که برای شمع های قوطه ور استفاده میشن.

عطر و رنگ

وقتی که هدف از خرید شمع بیشتر تزیینی باشد تا ایجاد نور، میشه از رنگ و عطر ها استفاده کرد. رنگ های شمع در تکه های جامد یا پئر وجود دارند که به پارافین زمانی که در حال ذوبه اضافه میشن. طیف رنگی گسترده ای توسط تامین کنندگان موجوده که تامین کنندگان اطلاعاتی در مورد میزان استفاده از رنگ در پارافین را در اختیار شما قرار میدن.

میزان استفاده از رنگ خیلی به نوع رنگ استفاده شده وابسته س. 

رنگ شمع

توصیه میشود که یک مقدار تست خیلی کم از رنگ ابتدا در یک پارافین بریزین و بعد سرد کنید تا ببینید که به چه رنگی در میاد. بعضی از رنگ ها وقتی که سرد میشن تغییر رنگ میدن و با رنگ اولیه یه مقدار مغایرت دارن. بعضی از رنگ ها در طی زمان تمایل دارند که کمرنگ شوند.

مخصوصا در شمع هایی که دارای شعله بزرگتری هستن.

شمع های عطری امروزه به خوبی گسترش یافتن و محصولات محبوبی محسوب میشن. بعضی از کشور ها عطرهایی را توسعه دادن که مخصوص شمع هستن. این عطرها مایعاتی هستند که به شمع هنگام ساخت اضافه میشوند و در نتیجه این عطر ها زمان استعال شمع آزاد میشن.

شیوه های گرمادهی

امنیت

زمان گرما دادن موم خیلی خیلی مهمه که از یک سری نکات ایمنی آگاه باشین. اول از همه این مهم هس که موم بیش از حد گرما نبینه. در دمای بالا(عموما بیش از ۱۵۰ درجه) موم شروع به دود کردن میکنه و یه بوی نا مطبوع و خطرناک از خودش آزاد میکنه

در دمای بالاتر موم به دمای اشتعال میرسد به صورتی که بخار آن شروع به آتش گرفتن میکنه. شعله آزاد همچنین باعث شعله ور شدن موم ذوب شده میشه. زمانی که پارافین شعله ور بشه، خاموش کردنش خیلی سخت است و منجر به یک آتش سوزی جدی میتونه بشه.

اگر آتش سوزی شروع نشده منبع گرما باید هر چه سریع تر خاموش کنید. و اگر ممکن هست موم محترق باید خفه بشه. بزاریدش توی جای بسته که ها بهش نرسه.

به هیچ وجه سعی نکنید که موم را با آب خاموش کنید چرا که باعث شعله ور تر شدن اون میشه.

احتمال آتش سوزی بسیار کم خواهد شد اگر که ظرف پارافین به صورت مستقیم حرارت داده نشه. برای انجام اون میتونید یه ظرف بزرگ رو از اب پر کنید و یه ظرف کوچیکتر که داخل آن موم هست رو روی اون قرار بدین. در این صورت موم با حرارت آب اطراف گرما میبینه. 

شیوه گرمادهی موم

برق

برق یک منبع ایده آل برای حرارت دادن است. چرا که به راحتی کنترل میشه. یک سرخ کن خانگی یا یک المنتی که در زیر یک ظرف قرار گرفته یک روش مناسب برای گرما دادن هست. همچنین از بخار پز هم میشه استفاده کرد.

ظروف برای گرما دادن به موم

ظرف هایی که از آلومینیوم و یا استیل ساخته شدن بسیار مناسب هستند از این نظر که باموم واکنش نمیدهند و زنگ نمیزنن. با اینکه فولاد و یا آهن هم میتونن استفاده بشن (برای موم عسل تجهیزات آهنی مناسب نیست.) مس و برنج به دلیل این که اکسید میشوند توصیه نمیشه.

روش های اندازه گیری و کنترل دما

این امکان وجود داره که شما بدون هیچ ابزار اندازه گیری یک شمع را درست کنید اما برای بهینه درست کردن شمع یک ترمومتر یا ترموستات حتما لازمه. یک ترمومتر برای اندازه گیری دمای بخار بالای آب در حال جوش مناسبه. فقط حواستون به این نکته باشه که ترمومتر بیشاز حد گرما نبینه تا در استفاده های بدی دقتش پایین بیاد.

اگر براتون این امکان وجود داشته باشه که با استفاده از یک ترموستات دمای موم را کنترل کنید خیلی خوبه.

استفاده از ترموستات که متصل به یک هیتر برقی باشد که اجازه دهد که موم تا یک دمای مشخص گرم شودو باقی بماند بدون این که نیاز به این باشد که دستی به صورت مکرر دما اندازه گیری شود بسیار مهم است

روش های تولید شمع

  1. روش غرقابی
  2. روش پاششی
  3. روش قالب گیری
  4. روش ظرف های نگه دارنده

هر کدام از روش های بالا دارای توضیح مفصلی هستند لذا برای آشنایی با این روش ها و نوه اجرای آنها لطفا به مقاله روش های تولید شمع مراجعه کنید


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • ساخت شمع