ArabicEnglishPersian

کیک تولد: همه چیز در مورد کیک تولد

۲۳ شهریور ۱۴۰۱

روز تولد و کلا تولد گرفتن تقریبا برای هر کسی مهم و خاصه و هم تلاش میکنن که این روز رو به بهترین نحو اجرا کنن. خب میخوایم راجع به کیک تولد از مهم ترین اجزای هر تولد صحبت کنیم. تولد ممکنه تزیین جشن یا تم تولد و بادکنک آرایی نداشته باشه اما حتما باید کیک تولد داشته باشه. ممکنه کیک تولد کوچیک باشه یا خاص نباشه اما باید توی تولد وجود داشته باشه. 

تو این نوشته میخوایم راجع به مطالب زیر صحبت کنیم:

  • تاریخچه کیک تولد
  • نحوه پختن کیک تولد (طرز تهیه، طعم و …)
  • کیک های تولد چگونه تزئین میشوند؟ (فوندانت، خامه ای و … )
  • کیفیت مواد اولیه
  • نکات مهم در خرید کیک تولد چه چیزهایی هستند؟
  • با کیک خشک شده چه کنیم ؟

تاریخچه کیک تولد

ثبت تاریخ تولد اولین بار توسط بابلیها بود البته که اونا فقط تاریخ تولد فرزندان پسرشون رو ثبت میکردن و طبق تقویم خودشون جشن میگرفتن. یونانی ها هم فقط برای مردهاشون جشن تولد میگرفتن و نکته ی عجیبش اینه که حتی چندسال بعد ار مرگ هم برای شخص فوت شده تولد میگرفتن. از حدود ۷۰۰ سال پیش کم کم تولد گرفتن جنبه ی عمومی پیدا کرد و به جز مردان برای بچه ها و زن ها هم تولد گرفتن مرسوم شد. پخت کیک در دوران روم و یونان باستان پیشرفت کرد و مرسوم تر شد.

برای دونستن بیشتر راجع به این موضوع میتونید به مقاله تاریخچه کیک مراجعه کنید.

تاریخچه کیک

نحوه پختن کیک تولد

یک سری فرضیه هست که میگه سنت جشن تولد برای یک شخص با کیک تولد و شمع های روشن روش از آلمان و از قرن ۱۸ میاد. این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که توی اروپا هیچ جشن تولدی رو بدون کیک تولد نمیشه حتی تصور کرد و کیک تولد به جزئی جداناشدنی تولد ها تبدیل شد. 

کیک تولد از اواسط قرن نوزده یکی از بخش های جدانشدنی جشن های تولد در کشورهای مسیحی بوده و این رسم کم کم تو کشورهای دیگه هم فراگیر شده. کیک تولد تو اکثر کشورهای دنیا به عنوان خوراکی و شیرینی نمادین جشن تولد استفاده میشه.

این که چه شکلی یا طعمی یا نوعی از کیک تولد رو برای جشن تولد تهیه کنیم کاملا به سلیقه ی فردی که تولدشه مربوطه. جنسیت و سن و علایق و سلایق و … هر فرد روی کیک مورد علاقه ش برای جشن تولدش تاثیرگذاره. دقیقا به همین خاطر هست که هزاران هزار نوع کیک تولد در دنیا ساخته میشه تا سلیقه ی اشخاص رو پوشش بده.

این به این معنی هست که هیچ استاندارد و نرمالی رو نیمشه برای کیک تولد تعیین کرد. اما پر مصرف ترین کیک های تولد کیک های اسنفجی وانیلی، شکلاتی و کیک هایی با تیکه های میوه مثل موز و گردو هستند. 

البته حتما تا حالا دیدین که بعضی افراد از تکه ی کیک یا کیک صبحانه کارخانه ای به عنوان کیک تولد هم استفاده میکنن که در تصویر زیر نمونه ش اومده:

تکه کیک تولد
استفاده از تکه کیک به عنوان کیک تولد ساده

برای دانستن بیشتر راجع به این موضوع میتونید به مقاله نحوه پختن کیک تولد مراجعه کنید.

تزیین کیک

یکی از بخش های جذاب کیک تولد احتمالا تزیینش هست که برگرفته از ذوق و خلاقیت اون شخص هست. تزیین کیک تولد به عنوان بخش بصری و یه جورایی نتیجه ی کیکی هست که شاید ساعت ها براش زحمت کشیده شده هست و بخش کامل کننده ی پخت کیک تولد محسوب میشه تا جایی که تزیین کیک تولد میتونه اون کیک رو خوشمزه تر نشون بده و کیفیت جشن تولد رو بالاتر ببره

روکش کیک و تزیین کیک کاملا به سلیقه ی افراد بستگی داره که شخصی که تولدش هست چه نوع تزیین و دیزاینی رو برای کیک تولدش میخواد.

از روش های سنتی تزیین کیک استفاده از خامه هست که حتی امروزه هم طرفدارای خودش رو داره. تزیین کیک با خامه علاوه بر عطر و مزه ی خوبش ساده و سریع انجام میشه. با استفاده از رنگ های خوراکی هم میشه کیک رو رنگی کرد و رنگ های مختلف رو به تزیین کیک اضافه کرد.

در ادامه چند نمونه از تزیینات مدرن و زیبای کیک تولد رو به صورت تصویر براتون قرار دادیم:

ولی برای دونستن بیشتر راجع به این موضوع می‌تونید به مقاله تزئین کیک مراجعه کنید.

کیفیت مواد اولیه قنادی

برای پخت یک کیک و شیرینی خوب کیفیت مواد اولیه مهمه و تاثیر به سزایی تو طعم و مزشون داره. آرد، تخم مرغ، روغن و چربیها، کاکائو و شکلات، شیرین کننده ها و … اصلی ترین مواد برای پخت کیک و جز مواد اولیه محسوب میشن.
کیفیت مواد اولیه یا تاریخ انقضا ( که چقدر تازه هستند)، مرغوب بودن یا عدم مرغوبیت و … از نکاتی هست که برای انتخاب مواد اولیه کیک تولد باید به اونها توجه کرد. 

با دقت و توجه کردن به تمام نکات میشه انتظار یک کیک خوشمزه رو در انتهای کار داشت.

برای دونستن بیشتر راجع به این موضوع به مقاله کیفیت مواد اولیه مراجعه کنید تا نکات رو کامل بخونید.

خرید کیک تولد - کیفیت مواد اولیه قنادی

خرید کیک تولد

خیلی ها برای جشن تولدی که در پیش دارن خودشون تو خونه کیک تولد میپزن اما تعداد بیشتری از افراد زحمت پختن کیک رو به خودشون نمیدن و از قنادی ها سفارش کیک میدن. اینطوری وقت بیشتری برای خلاقیت و انتخاب کیک تولد خودشون دارن. 

با یه ذره خلاقیت و انتخاب کیک تولد مناسب که یکی از مهم ترین عناصر جشن تولده میشه یه خاطره ی خوب برای کسی که تولدشه و مهمونا رقم بخوره.

اما خرید و سفارش کیک تولد هم پیچیدگی های خودش رو داره و بعضی ها رو که هیچ ایده ای برای طرح و شکل و مزه ی کیک تولد ندارن رو درگیر میکنه. بعضی ها حتی حوصله ی فکر کردن به این موضوع و بررسی آلبوم های قنادی رو ندارن پس در نهایت یک کیک ساده با نوشته ی “تولدت مبارک” میگیرن.

یه سری دیگه افراد هستن که با دیدن آلبوم کیک تولد قنادی ها یا با سرچ در اینترنت گیج و خسته میشن که کدوم رو سفارش بدن و کدوم به درد جشن تولدشون میخوره. تازه بعد از سفارش استرس این رو دارن که طرح انتخابیشون با طرح نهایی یکی میشه یا اینکه آیا کیک سفارشی شون به موقع آماده میشه؟!

حالا که با پیچیدگی های خرید و سفارش کیک تولد آشنا شدین که شرط میبندم خودتون قبلا تجربه ش کردین، برای حل این درگیری ها و جهت دادن به انتخاب و سفارش کیک بدون دردسر و سردرگمی، مقاله ی خرید کیک تولد  که به صورت اختصاصی برای این موقعیت نوشته شده رو بخونید. امیدواریم بعد از خوندن این مطلب ذهنی مرتب و هدفمند بتونید بهترین کیک تولد رو بر حسب سلیقه و علایق شخصی که تولدش هست انتخاب کنید.

اگر قناد هستین برای خرید لوازم تولد میتونید به صفحه محصولات فروشگاه مراجعه کنید.

 

با کیک خشک شده چه کنیم ؟

در بسیاری از تولد ها کیک تولد اضافه میاد و خشک میشه. مثلا ممکنه تکه کیک های داخل بشقاب ها که سهم بچه ها بود نصفه و نیمه خورده بشه. خیلی های این کیک ها رو دور میریزن! اما آیا میدونستین با این کیک ها میشه کلی کارها کرد؟ یه جورایی میشه این کیک هارو دوباره بازیافت کرد و با اون ها کلی چیزهای خوشمزه درست کرد که نیاز به ابتکار و دستورالعمل های خودش داره. 

به مقاله ی اختصاصی برای بازیافت کیک خشک شده تهیه کردیم به اسم با کیک خشک شده چه کنیم ؟ که میتونید کلیک کنید و ببینید که چه چیزهایی میشه با کیک خشک شده یا اضافی درست کرد


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • کیک تولد چیست؟