ArabicEnglishPersian
کیک مناسبت ها

کیک مناسبتی: کیک مذهبی، کیک نوروزی

۵ فروردین ۱۴۰۲

کیک مناسبتی چیه و انواع اون چیا هستن؟

  • کیک مناسبتی
  • کیک مذهبی
  • کیک نوروزی
  • کیک مذهبی پسرانه
  • کیک عروسی
  • کیک عروسی از کجا آمده؟ (تاریخچه کیک عروسی)
  • کیک داماد
  • کیک تولد
  • کیک کریسمس
  • کیک مناسبت های ایرانی (یلدا، نوروز، مراسمات مذهبی)

کیک مناسبتی چیست؟

ممکنه با انواع تقسیم بندی کیک ها تا الان آشنا شده باشین اما جالبه بدونین که کیک هارو میشه بر حسب مناسبتی که دارن طبقه بندی کرد. این کیک ها در درجه اول با توجه به جشنی که براشون در نظر گرفتن شناخته میشن.

کیک عروسی و کیک تولد از شناخته شده ترین کیک های مناسبتی هستن ولی ما برای مراسم های دیگه ی خارجی و ایرانی هم کیک مخصوص داریم مثل: کیک ایام کریسمس، کیک یلدا، کیک ولنتاین، کیک مذهبی (مثل کیک تولد پسرانه مذهبی و دخترانه)

کیک مناسبتی: کیک عروسی

یکی از کیک های مناسبتی معروف، کیک عروسی هست. یکی از اجزای مراسم ازدواج در اکثر کشورها کیک عروسیه. به همین دلیل دارای شکل ها و انواع مختلفیه. مواد سازنده ی این کیک مناسبتی در کشورهای مختلف متفاوته. اما از ویژگی های مشترک کیک عروسی میشه به رنگ سفیدش یا بزرگ بودن و بعضی مواقع چن طبقه بودنش یا تزیین های خاص و مجلل و حتی استفاده از عروسک های کوچیک عروس و داماد روی کیک اشاره کرد.
توی بعضی از کشورهای اروپایی رسم بوده که عروس خودش کیک عروسیش رو می پخته تا مهارتشو توی آشپزی نشون بده. 

کیک مناسبتی: کیک عروسی
کیک عروسی

کیک عروسی از کجا آمده؟ (تاریخچه کیک عروسی)

تاریخچه کیک عروسی به چیزی حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگرده. اوایل از یک نان معمولی به عنوان کیک عروسی استفاده میکردن که کم کم بهش شیرینی اضافه شد و شیرین مزه تر شد.
در ۱۰۰ سال قبل از میلاد اوایل یک تکه ی سفت نان شیرین یا کیک میوه رو داماد میخورد و باقی مانده ش رو خرد میکردن و روی سر عروس می ریختن که این رسم امروزه به شکل بریدن کیک و در دهان گذاشتن توسط عروس و داماد تبدیل شده.
برای عروسی ملکه ویکتوریا در قرن نوزده کیکی رو ابداع کردن که چند طبقه بود و با آیسینگ تزیین شده بود. از همونجا بود که کیک عروسی به سبک غربی اومد و روش های تزیینی هم مثل استفاده از فوندانت و آیسینگ گسترش پیدا کرد.

کیک داماد

شاید واستون جالب باشه که همونطور که کیک عروسی و کیک عروس داریم یه کیک دیگه هم به اسم کیک داماد داریم که در مراسم عروسی استفاده میشه. استفاده از کیک داماد در ایالت های جنوبی آمریکا رواج داره. این کیک معمولاً یک کیک شکلاتی و کوچکتر از کیک عروسی هست. کیک داماد یک سبک تزیینی رایج نداره و معمولا تزیینش خاص و مختص سلیقه ی شخصی داماد هست.

کیک مناسبتی: کیک داماد
نمونه ای از کیک داماد در ایالات متحده آمریکا

کیک مناسبتی: کیک تولد

این که کیک تولد اولین بار از کجا شروع شده یه سری حدس و گمان وجود داره که اولین بار کیک تولد توی آلمان پخته شده و به عنوان کیک تولد استفاده شده.

این کیک از اواسط قرن ۱۹ یکی از بخش های اصلی و جدایی ناپذیر مراسم جشن تولد در کشورهای مسیحیت بوده و کم کم تو کشورهای دیگه هم رایج شده.

برای دونستن بیشتر راجع به این نوشته میتونید به کیک تولد مراجعه کنید.

کیک مناسبتی: کیک تولد
کیک تولد

کیک مناسبتی: کیک کریسمس

تو بعضی از کشورها که رسم درست کردن کیک کریسمس تازه رایج شده – مثل کشور ژاپن – برای کیک کریسمس از کیک اسفنجی ای استفاده میکنن که در تزیینش از خامه و عروسک هایی مثل بابانوئل، یا از درخت های کاج پلاستیکی و … استفاده شده. معمولا این تزیینات بامزه و جالب انجام میشه.

کیک مناسبتی: کیک کریسمس
نمونه ای از کیک کریسمس

البته همه ی کشورها کیک کریسمس رو به سبکی که در بالا گفته شد تهیه نمی کنن و بعضی کشورها کیک مخصوص خودشون رو برای کریسمس دارن. مثلاً فرانسه بوش دونویل و آلمان اشتولن رو به عنوان کیک سنتی کریسمس هر ساله تهیه می کنن.

کیک مناسبتی: کیک بوش دونویل
کیک بوش دونویل
کیک مناسبتی: کیک اشتولین
کیک اشتولین

کیک مناسبتی ایرانی

کیک مناسبتی ایرانی انواع مختلف داره و برای مناسبت های مختلف استفاده میشه: مثل کیک یلدا یا کیک نوروز یا کیک های مذهبی.

ایرانی ها از کیک و شیرینی به عنوان دسر مخصوصا کنار نوشیدنی های گرم مثل چای استفاده میکنن. امروزه تو مناسبت های مختلف مثل مناسبت های مذهبی یا اعیاد مثل عید نوروز، شب یلدا از کیک و شیرینی های سنتی یا کیک هایی که مخصوص این مراسم هاست استفاده میکنن. کیک هایی با تزیین فوندانت، خامه و دکورهای جدید که امروزه استفاده بیشتری ازشون میشه.

در زیر براتون تصویر چند نمونه از این کیک های مناسبتی ایرانی رو گذاشتیم.

برای اینکه بیشتر با تزئینات کیک آشنا بشید میتونید به نوشته تزیین کیک سری بزنید.

کیک مناسبتی: کیک یلدا
کیک یلدا با تزئین فوندانت
کیک مناسبتی ویژه یلدا
کیک یلدا
کیک مناسبتی: کیک یلدا خامه ای
کیک مناسبتی کیک خامه ای یلدا با دکور مدرن
کیک مناسبتی: کیک نوروزی
نمونه ای از کیک نوروزی
کیک مناسبتی: کیک نوروزی با تزیین
کیک نوروزی با تزیین فوندانت و خامه
کیک مناسبتی: کیک مذهبی
نمونه ای از کیک مذهبی

شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • کیک های مناسبتی